CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday 8 June 2011

Perbandingan Pengajaran Berasaskan Multimedia dan Tradisional ke Atas Pencapaian Matematik dan Sikap Matematik di Kalangan Pelajar Berisiko

Mengikut sumber dan literatur berkaitan, pengajaran menggunakan multimedia dipercayai mampu
merangsang pembelajaran dan meningkatkan tahap pencapaian akademik pelajar. Namun, bukti nyata
yang menyokong atau menyangkal pernyataan ini khususnya di kalangan pelajar berisiko masih lagi
kurang. Tujuan kajian adalah untuk mengkaji perbandingan pengajaran Matematik berasaskan multimedia
dan tradisional ke atas pencapaian Matematik dan sikap Matematik khususnya di kalangan para pelajar
berisiko. Kaedah yang digunakan dalam kajian ini berbentuk eksperimen kuasi yang berlangsung selama
10 minggu dan melibatkan 54 orang pelajar.  Ujian pencapaian Matematik dan soal selidik sikap Matematik
digunakan sebagai instrumen. Data dianalisis menggunakan teknik  ujian-t berpasangan dan ANCOVA.
Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat peningkatan pencapaian Matematik pelajar berisiko
dalam kedua-dua kelas Matematik berasaskan multimedia dan tradisional. Namun, pencapaian Matematik
pelajar berisiko dalam kelas Matematik berasaskan multimedia tidak berbeza secara signifikan dengan
pencapaian Matematik pelajar berisiko dalam kelas Matematik berasaskan tradisional. Dapatan kajian
juga menunjukkan bahawa terdapat peningkatan sikap terhadap Matematik pelajar berisiko dalam kelas
Matematik berasaskan multimedia, sebaliknya berlaku penurunan sikap terhadap Matematik pelajar
berisiko dalam kelas Matematik berasaskan tradisional. Walau bagaimanapun, kajian mendapati sikap
Matematik pelajar berisiko dalam kelas Matematik berasaskan multimedia juga tidak berbeza secara
signifikan dengan sikap Matematik pelajar berisiko di dalam kelas Matematik berasaskan tradisional.



6 comments:

  1. faham la sikit bila baca artikel ni

    ReplyDelete
  2. ICT memang sangat penting dalam dunia pendidikan.

    ReplyDelete
  3. ICT memudahkan dan melancarkan segala urusan

    ReplyDelete
  4. Tu la dok kata dah.ICT tu penting dalam P & P.

    ReplyDelete
  5. pengajaran dalam bentuk multimedia sedikit sebanyak dapat mengubah cara pembelajaran kanak-kanak. bahan-bahan yang dipamerkan pula pasti menjadi lebih menarik.

    ReplyDelete